Donna en Hans op avontuur! - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Sanne Rijswick - WaarBenJij.nu Donna en Hans op avontuur! - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Sanne Rijswick - WaarBenJij.nu

Donna en Hans op avontuur!

Door: Zoelie en Ruud

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 December 2010 | Jordanië, Akaba

Yo lieve mensen, tijd voor nieuw verhaaltje. Gelukkig heeft Ruud (Hans, vraag maar wanneer hij thuis is!) de afgelopen tijd regelmatig een mail gestuurd… deze heb ik geknipt en geplakt (dat kan ik!) zodat jullie alles ook kunnen lezen!! Foto’s erop zetten is voor ons allebei nog steeds te moeiljk. Maar ik heb inside information dat Hans het thuis gaat leren :)
Zooo we hebben Syrie achter ons gelaten. Zonder baard en nog steeds met bloempotkapsel! We zitten sinds eind van de middag in Irbid, Jordanie. We hebben de afgelopen dagen in Palmyra gezeten. Een mooie oude stad, was heel erg gaaf. Gister zijn we vanuit daar vertrokken richting Damascus. Er was geen echte opstap plaats voor de bus maar gelukkig was er in een bus die pauze nam naast de weg plek voor ons 2. Gisteravond niet veel meer gedaan dan op het terras gezeten in Damascus met een waterpijp. (cultuur op roken)! onze nieuwe hobby. Vanmorgen optijd nar Bosra gegaan, een mooie arena waar we wel 10min zijn geweest. Daarna met 2 fransen de weg ingezet naar Jordanie. Alles verliep goed, ook voor illegale Sanne geen probleem aan de grens.. He visum was nl een paar dagen verlopen.
Vandaag vanuit Petra! We zijn na Amman naar Dana gegaan in de bergen! We hebben gister een wandeing van 15km gemaakt door het dal heen langs de droog staande rivier,4,5 wandelen op t gemak. Het eerste deel was veel dalen en en daarna ging het op en af. Was erg mooi en op het laatst kwamen we kleine dorpen tegen waar mensen in tenten wonen (bedoeinen). Het was een mooie wandeling door de natuur heen. De terugweg zijn we opgehaald door een auto die ons over King Highway heeft terug gebracht. Was een mooie route door het gebergte heen van Dana. In de avond waaide het erg hard en hebben we in het hostel gezeten in een algemen ruimte waar we mensen uit Bangkok leerde kennen. Met hun mochten we vanmorgen mee rijden naar Petra toe. Nadat we snel een plek hadden gevonden om te slapen zijn we naar Petra gegaan. We slapen in Wadi Musa 3km zoiets van Petra want daar kun je niet slapen. Petra is erg duur 50 euro per persoon en toch is het er heel druk. petra is erg mooi en we hebben dan ook de hele dag er rondgelopen en veel gezien. Je kunt op plekken omhoog lopen en hebt daar ook een mooi overzicht over alles. Ondertussen vragen mensen 101x of je op een ezel/paard wilt rijden maar daar hebben we vriendelijk voor bedankt. Echt wel de moeite om heen te gaan Petra. Deze avond gaan we kijken naar een ticket richting Azie en morgen naar Wadi Rum toe. Dat ligt een uurtje van hier, de desert in waar we waarschijnlijk een nacht blijven slapen. Als het te duur is gaan we meteen door naar Aqaba bij de grens van Israel en daar gaan we dan een duik nemen in de rode zee en snorkelen. We hebben echt goed hier, genieten ervan en hebben erg veel lol. Hopelijk houden jullie het een beetje vol met de kou, hier is het lekker warm en hoe zuidelijker we gaan hoe warmen het is! Jordanie is overgens echt wel een verekt duur land en ze proberen overal geld van je te pakken. Net belde de man van het hotel dat de bus ons morgen moet komen ophalen, t gesprek duurde 5 tellen en we moesten 1 dinar = 1 euro betalen.. maar goed daar gaan we ons niet druk om maken.
We zijn goed uit de woestijn gekomen. Na het vroege opstaan lees 6uur gingen we met de bus richting de woestijn. aangekomen daar thee gedronken en zijn we met een groep van 9 mensen op pad gegaan. Was een leuke groep usa, korea, frankrijk en ausie waren aanwezig. De woestijn was erg mooi met veel hoge rotsen waar je op kon klimmen. Dit hebben we natuurlijk gedaan, de een klom wat hoger dan de ander.. Ook op een grote zandduin gestaan. In de avond werd t best koud en hebben in een tent gezeten waar eten kregen en hebben zitten praten. Vele sterren gezien in de donkere woestijn, heel erg mooi. Prima geslapen in een tent en de kou viel reuze mee!! In de ochtend wederom vroeg op en na het ontbijt naar Aqaba gegaan was een ritje van een uur, hadden samen met de fransen een taxi gedeeld aangezien er geen bussen gingen en liften moeilijk zou gaan ivm met een moslimparty (public holiday voor alle bebaarde mannen en ninja’s). In Aqaba snel een goedkoop hotel gevonden en vervolgens de stad ingelopen en een hamburger gegeten mmm smaakte best goed voor een keertje. Daarna de mini bus gepakt die volgens de hotelbaas niet zou gaan (hij zou ons voor 10euro p.p en snorkelen brengen, nu betaalde we beide 50cent voor de bus wel zonder snorkel) Op het strand relaxt gelegen maar de wind maakte het wel een bietje koud. Morgen gaan we snorkelen in de rode zee is het plan koud of niet we gaan het doen!! Terug bij het hotel na 2 dagen weer onder de douche gestaan en ff lekker op het terras gezeten. Net nog wat lokaal eten gehad en zo weer naar het terras toe en voetbal kijken. Morgen is dus het plan om de zee in te gaan en donderdag naar Israel! We hebben een soort van plan hoe we willen gaan reizen maar bij ons kan dat met de dag anders zijn. We zullen t dus wel zien. Bij jullie alles goed?? De kou een beetje vol te houden?? Wij vermaken ons dus nog super goed!!
Nog even verder info over mijn /onze reis:
De 19de vliegt Ruud vanuit Amman naar Amsterdam. Sanne (Donna; ask Ruud) vliegt de 19de vanuit Amman naar Bangkok!
25 december vliegt Donna door naar Myanmar en ik vlieg 21 januari weer terug naar Bangkok. Ruud komt dan 23ste weer aan in Bangkok en dan gaan we samen weer verder op pad. Waarschijnlijk gaat het dan Laos, Cambodja etc worden. Mocht het lukken (israelisch visum is een probleem) dan gaan we misschien wel naar Maleisie en Indonesie.
Komt goed dus!!
Hou jullie taai!! Heel veel groetjes van uit Jordanie!! X Donna en Hans!

• 07 December 2010 - 19:27

Sanne Van Rijswick:

Sorry had gehoopt dat het in alinea's zou komen.......... beetje lastiger te lezen nu. Maar dat zijn jullie wel gewend he!! Thanks voor jullie berichtjes in ieder geval!

• 08 December 2010 - 07:20

Jolien:

Het knip en plak werk is gelukt!
    Goed om te lezen dat jullie het zo fijn hebben samen!
    Klinkt allemaal erg leuk!
    Mooi dat de verder plannen gemaakt zijn! Nog even lekker samen genieten en dan een hele maand zonder elkaar! Gaaf dat Thailand op de planning staat, kun je ons nog jaloerser maken dan we al zijn!!!

xx Jolien

• 08 December 2010 - 07:23

Rosanne:

Bedankt Hans voor je uitgebreide verslag :)
    Wauw wat een ideeen weer!En toch weer naar Azie...tja als je eenmaal de liefde ervoor hebt!
    Hier is het idd koud en glad, bah...dus ben wel een beetje jaloers op jullie weer!
    x Rosanne

• 08 December 2010 - 09:22

Sis:

Tekst komt me enigzins bekend voor ja..

Myanmar is super!!!!
    Al is t alleen maar om te horen: miss, how much you eat? I think you little bit fat! Geniaal!
    Maar daar zal jij denk ik geen last van hebben.. :p

Kus voor Hans en Donna! Geniet ze nog in Israel en Jordanie..

• 08 December 2010 - 10:40

Ankatanka:

oeh.... petra staat al jaren HOOG op mijn lijstje! ben benieuwd naar de foto's, Daar moet in bangkok een of andere handige aziaat je toch wel mee kunnen helpen!

• 08 December 2010 - 10:54

Marja:

Whaah, wat een plannen weer Zoelie, te gek! Blijf maar lekker daar in het zuiden hier is het toch veel te koud!!!
    Viel spass!!!
    Kuske ok van de beeb!

• 08 December 2010 - 20:02

Marijke:

Hoii Donna en Hans (zolang het geen Henk en Ingrid is vind ik het best ;) )

Mooi verhaal weer. Moest wel erg lachen om jullie ervaring met opdringerigheid van mensen om jullie tot een ezelritje te verleiden. Van Marokko staat me namelijk hetzelfde nog bij maar dan met een kameel. Om gek van te worden als het 100x per dag gebeurt, hihi :)

Enjoy the volgende tijd daar! Ruud, hier is de douche niet meer lekkende en we hebben een ware douchbak om in te staan. Dus hier is het ook wel te doen :)

xx

• 09 December 2010 - 10:33

Angèla:

Hallo Donna und Hans,
    Wat een prachtig verhaal dat inderdaad soms een beetje lastig te lezen is, maar het is jullie vergeven. Het belangrijkste is dat jullie het goed hebben en dat spat er tussen de regels door vanaf :-) Jullie toekomstige plannen zien er ook toppie uit. Paul en ik zijn in de maand februari ruim 3 weken in Indonesië te vinden. Wie weet treffen we elkaar nog, de wereld is klein! Hier verder geen nieuws, behalve dat zo'n beetje mijn hele lichaam soms in de vriesstand staat van de kou. Donna, zeer gepaste naam bij je kapsel lijkt me, en Hans... kei en kei veel plezier en we zijn REUZE benieuwd naar de foto's, dus ik vertrouw op Hans rond 20 december ;-)!! Liefs xx Anjzke

• 10 December 2010 - 04:50

Nennet:

Yooooo Donna & Hanzel!
    jeetje.... ik heb mijn best gedaan maar sommige dingen begrijp ik toch niet helemaal haha.. Wat een verhalen. Misschien komt het omdat ik in de nachtdienst zit!!
    Lache man wat jullie allemaal doen. En pfff wat gaat de tijd snel. Gelukkig en zwaar rlxt dan Hanzel 23 januari alweer met zijn reet in Bangkok zit.
    Oh Donna, stuur eens even een fotootje van je nieuwe kapsel en stuur er dan meteen een van Mr baardmans mee! haha!
    Blijf genieten, voor je het weet is het voor bij!! En take it easy!
    Liefs Nanette

• 10 December 2010 - 23:14

Carmen:

Hee Donna en Hans!

Leuke verhalen , zo te lezen hebben jullie het goed na jullie zin!
    Groot respect dat je het avontuur zo durft op te zoeken!
    Nog Heeeeeeeel veeeel plezier!

xxx
    Carmen

• 12 December 2010 - 12:51

Mendy:

Hans en Donna.... blijvertjes haha!
    De reis klinkt wederom super. Ben toevallig vrijdag ook nog naar Petra geweest gnagna. Veel aan de wandel daar, doen jullie goed. En Zoelie toch richting Bangkok, leuk! Vooral naar het noorden gaan, zooo mooi... Maar Hans komt dus al heel snel weer terug, dat hebben jullie goed geregeld!
    Heel veel plezier nog de laatste dagen samen, geniet ervan. En daarna weer verder met het avontuur in het oosten. Enjoy!
    xxxxx