sawaidee! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sanne Rijswick - WaarBenJij.nu sawaidee! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sanne Rijswick - WaarBenJij.nu

sawaidee!

Door: Zoelie en Hans

Blijf op de hoogte en volg Sanne

13 Februari 2011 | Laos, Luang Prabang

Hee Carnavallers!! Goed om te horen dat jullie blij zijn met de verhaaltjes. Ik wil even zeggen dat ik vorig bericht gemaakt heb, geheel uit eigen vrije wil, niet onder dwang van hans!!
Momenteel zijn we in luang prabang, laos. de plannen zoals vermeld in vorige mail zijn een beetje gewijzigt. We zijn niet naar chang rai geweest en ook niet naar het thaiboksen. we zijn wel naar het thaiboksen gelopen maar door de schermen heen konden we een beetje zien.... EN het leek verdacht veel op hoe het er op de tv ook uit ziet (goh!??) Aangezien dat toch niet echt ons ding is zijn we niet gegaan.... daarbij was het niet in een echt stadion , jammer qua sfeer leeek ons. Wie weet gaan we nog ergens anders kijken een keeer. Chiang Rai hebben we geskipt omdat we een beetje lui waren.... :( of :)
Een dagje extra chiang mai dus. Was erg leuk omdat het chinees nieuwjaar was en er ook een flower festival bezig was. Veel flowers hebben we niet gezien maar wel veel optredens van kinders, vrouwen, mannen en ladyboys... erg grappig. Met een blikje chang (bier) ,goed eten en perfect weer erbij leek het net een festival (wij zijn er klaar voor lowlands!!)
Vanuit changmai meteen naar de grens gegaan om Laos binnen te komen. Zo'n 6 uur en toen met een bootje de grens over. Daar formaliteiten gevolgt en een uurlater waren we legaal in laos!! Jippie!!
Een dag in Hiua Xia (of zoiets) gebleven en ons eerste Beerlao gedronken. Dag erna weer verder (na een baguette shake / koffie) naar Luang Namtha. Ook dit duurde weer langer dan gepland en een uur of 5later aangekomen. Hierheen gegaan omdat het in Noorden minder toeristisch zou zijn en er goede trekkings zouden zijn. Die waren er vast wel maar....... voor 50 dollar pp vonden wij het wat veel. Als echte sportievelingen daarom maar een fiets gehuurd, de vele andere toeristen achter ons gelaten en de bergen in gefietst. Erg Gaaf!! De natuur is geweldig en de mensen zijn erg vriendelijk. Zo snel je de 'stad' uit bent (luang namtha is 1 straat) is het gedaan met de stenen gebouwen en is het vooral hout en hutten op palen. Overal rennen kinderen rond en zwaaien enthousiast (en er zijn hier heeelll veel kinderen!)
Nadat onze tederen billetjes het wel hadden gehad met het gefietst een welverdiende Beerlao genuttigd! Aardige mensen ontmoet op de lokale night market en heerlijk geslapen.
Dag erna weer door gegaan...........pfff we maken wat kilometers. MAAR als je wat wilt zien en je hebt nog maar 3.5 week dan moet je wel :(
Dag erna een helse tocht naar Nong Khiaw. Hier wilden we naar toe omdat we graag nog een riviertocht wilde doen op de Mekong River. ZO gezegd zo gedaan en 8 uur later kwamen we aan. Een slaapplek gevonden, veel keus was er neit omdat er al veel vol was. Maar wij zijn snel tevreden, gelukkig maar! Dag erna om 11 uur kunnen vertrekken nadat we om 9 uur een ticket konden scoren. Een boot tocht van 5 uur. Stipt op tijd vertrokken en onze comfortabele plek ingenomen tussen 20 andere toeristen (als je het hebt over minder toeristisch...) maar aardige mensen dus dat maakt veel goed he! Na 2 uur de eerste stop... een reparatiestop wel te verstaan (propellor kapot). Handige Hans heeft er nog even bijgestaan en zijn hulp aangeboden. Dit was gelukkig niet nodig. De volgende stop was een uur later.... wederom heeft hans zijn hulp aangeboden maar wederom was dit niet nodig (wie niet luisteren wil moet voelen zeiden wij tegen elkaar!) en ja hoor: 2.5 uur later zaten we vast en was het ding weer kapot. 9wie kan tellen de trip was dus GEEN 5 uur..)Hans is vervolgens uit de boot gesprongen, anderen maakten de propellor en hans heeft eigenhandig de boot los getrokken!!! Drie maal is scheepsrecht!!! hans heeft een medaille verdient!! na 8 uren op de boot zagen we eindelijk de verlossende lichtjes van LuangPrabang.. het landschapn onderweg was vooral verlaten. Ruwe hoge bergen, kleine strandjes af en toe een dorpje!! Zeer zeker de moeite waard maar erg zwaar omdat het zitten totaal niet comfortabel was.
In LuangPrabang al vlug iets gevonden en onze trip bekroond met (jullie raden het al:) Beerlao!!
En vandaag alweer meteen op pad en een erg gave waterval gezien. Met zwemmogelijkheden! Hans heeft zijn angst overwonnen (knap) en samen hebben we de top van de waterval gezien en erop gestaan!
Morgen gaan we luang prabang met de fiets ontdekken en dan door naar Vangvieng. Of we gaan Tuben weten we nog niet. Iemand een tip of het de moeite waard is, ons kennende??

Tja veel meer is er neit meer te vertellen.............. jullie krijgen weer een update als we weer wat te melden hebben!! Hier gaat alles goed!

Iedereen fijne carnaval-voorbal-avonden! Robert en Jose, Tim en Loes proficiat :)

Alaaf!! Kus Zoelie en Hans!

• 13 Februari 2011 - 11:59

Anny:

Ha globetrotters,

Wij gaan nu lekker biertjes drinken in de zaal want de jeugdcarnaval bestaat 4 x 11 jaar en dat is natuurlijk groot feest. Als het goed is met alle oud-jeugdprinsen en prinsessen, waaronder natuurlijk ook Manja.
    Groeten van pap, mam en Manja.

• 13 Februari 2011 - 14:31

Rosanne:

Wat is die Hans toch stoer...het boottochtje gered en zijn hoogtevrees overwonnen:)
    Wauw het loopt alweer op zijn einde! geniet nog maar die laatste weken!

x Rosanne

• 13 Februari 2011 - 19:30

Marja:

Hej Hans und Zoelie,
    Weer een prachtige story!
    In de zaal was het gezellig vanmiddag, de oud prinsessen Henny,Loeske, Manja en ikke waren allen aanwezig. Zoelie ow afwezigheid als "prinses 2009" was geoorloofd!
    Verder niet veel nieuwtjes, Lennon is vanmiddag voor het eerst bij opa en oma Corry en Mich geweest, zodat papa en mama op de joets konden.
    Veel fun nog daar met de Beerlao!
    Kuske...

• 14 Februari 2011 - 07:44

Loes:

Heey Zoelie und hans..

Klinkt wer kei goed allemoal...
    Hier is t ok wer un dolle boel..
    Jeugdprins is Wyatt en prinses is Tessa Linders..en gister hebben we os prinsessenpekske wer angehad want dr was 4x11..
    Dit was ok wer un skon feestje..
    De feiten van t weekend op een rij..
    +ge kriegt de groeten van meneer pastoor
    *Marja is wer van de partij geweest (goed bezig woh)
    *Ow grote bruur hed verkering mit anne.
    *Prinses 2009 werd flink gemist maar we hebben dr genoeg op ow gedronken.
    Als ik andere feitjes vergeten ben zullen die spoedig aangevuld worden..
    Geniet dr nog van..
    PRINSES ZOELIE ALAAF!!!!!

• 14 Februari 2011 - 21:49

Anouk:

Potverdorie! Jullie maken toch wel mooie dingen mee daar allemaal he!! Ik moet nog vaak terug denken aan vroeger, toen ik ook dee backpacken, haha. Nee, super leuk! Cerneval gaat idd bijna beginnen. Zaterdag nog op zoek geweest naar een Elvis pakje voor ons Joosje. Hier alles goed. We hebben een tuinfeestje op 4 juni (voor mijn 30ste shttt..), zijn Hans en Donna de globetrotters ook uitgenodigd by the way.
    Haie wor!

• 17 Februari 2011 - 15:36

Mendy:

Dag wereldreizigers,

klinkt als een heleboel kilometers op z'n Azies. Gelukkig onderweg iets meer te zien dan koeien in de wei woh. Goed bezig! Nu al bijna aftellen, tijd vliegt!

Weet niet of jullie Vangvieng al weer uit zijn, maar ik heb de wildste verhalen over tuben gehoord. Veel blauwe plekken etc. maar iedereen was er helemaal lyrisch over. Dus ik zeg doen! Beetje avontuur kan geen kwaad nu Hanzel zijn angsten overwonnen heeft ;).

Vermakt ollie!
    xxx