Zoelie de meditatie goeroe - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sanne Rijswick - WaarBenJij.nu Zoelie de meditatie goeroe - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sanne Rijswick - WaarBenJij.nu

Zoelie de meditatie goeroe

Door: Zoelie

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 Maart 2011 | Thailand, Chiang Mai

Zoals beloofd hier een update over mijn Meditatie ervaring in Doi Suthep, Chiang Mai!

Ik heb een lastige week gehad............... Om niet te zeggen errug zwaar.


Jullie ook een lastige week gehad met de carnaval????? :)



Ik was ruim op tijd daar en ontmoette bij het kantoor waar we ons moesten melden een andere mafkees, in dit geval een duitse meid die eraan ging beginnen voor 8 dagen (ze heeft het uieindelijk 7 dagen gedaan). Nog snel een ijs gekocht en gegeten en toen wachten tot de meditatie demonstratie. Deze werd gedaan door een monnik. Doi suthep is erg mooi, ligt bovenop een berg en is een belangrijke bedevaarts plek voor de de thaise mensen. Iedere dag is het er vol met thaise en andere toeristen. Bovenop een berg en je hebt uitzicht over heel chiang mai. Erg gaaf dus! Toen we met zijn 2e een rondje gingen lopen zagen we, toen we een stukje naar beneden liepen wat mensen in witte kleren door een tuin lopen zonder emotie op het gezicht. De 2 mensen die we zagen leken wel apatisch. Toen kreeg ik wel een beetje schrik.............waar ging ik aan beginnen?

De demonstratie: De monnik deed voor hoe je moet mediteren. Wat moet je denken als je ermee gaat beginnen. Nou goed wij moeten dus 4 verschillende vormen doen: lopen, staan (dit is in 1 oefening), zitten en liggen (mijn favoriet :) )

Als klap op de vuurpijl werd gezegd na de openingsceremonie: no more talking. Want alle energie moet naar je zelf gaan en het mediteren. ajjaj..

Daarna door naar de openingsceremonie maar eerst omkleden. Mijn nieuwe witte kledij aan en hup op en naar de opening ceremonie!


Waar was ik gebleven...........
Niet praten dus. Dat was schrikken maar ik dacht dat valt wel mee, 7 dagen is toch wel te doen.........?

Mijn kamer was oke. Een nieuw gebouw met -normaal- schone kamers. Echter mijne was niet schoon, ook beddengoed niet maar door onmogelijke communicatie met het beddengoed mannetje heb ik er maar gewoon in geslapen met mijn lakenzak. Ach ja. Alles heel erg basic, heel dun matras en geen stoelen. Geen luxe omdat het vooral niet comfortabel moet zijn...
Openeningsceremonie was om 1600 uur, eerst 100 trappen op om bij het gebouw te komen waar de ceremnie zou zijn en waar we de Teacher zouden ontmoeten. Was erg officieel de opening. Met wat chanting (gebeden) en weer een instructie over de verschillende meditatie vormen en hoe je dit moet doen.

Ons programma zag er als volgt uit:

5 uur opstaan.
5.30 - 6.30 dhamma talk (de teacher vertelt over het boedhisme en hoe je dit kunt gebruiken in het dagelijks leven)
7uur ontbijt
11uur lunch
1400 uur -1405 individueel report met de teacher.
1800 uur -1900 chanting met de andere gekken die aan de uitdaging begonnen zijn. Dit is het zangerig op zeggen van verschillende boedhistische gebeden :)

Na de opening mochten we ' beginnen' . TJa en dan, waar moet je beginnen..... wat moet je in godsnaam gaan doen? Mediteren natuurlijk, maar hoe? Zoals bj de instructie.... uhhh ja. Toch wel lastig en ik voelde me redelijk voor schut staan. Haha, Ik op mijn kamer een beetje proberen. Want je voelt je wel belachelijk, gelukkig doet iedereen daar het zelfde (ongeveer 10 personen). Vooral het lopend mediteren ziet er dom uit. ik zal het wel een keer voordoen. Het lastige is dus dat je niet mag praten, en er staat bijna niets op het programma.


Het mediteren is erg lastig. Het principe van mediteren is dat je dus nergens aan denkt. Alles wat je tijdens het mediteren moet doen is denken aan niets. En dat valt vies tegen. Vooral als je de hele week niets mag zeggen en na gaat denken over de vreemdste dingen en je iedereen steeds meer mist. Volgens de teacher is he tniet praten en alleen te zijn met je gedachten een manier om je onderbewuste en je geest schoon te maken. ALs je wel praat en je niet dwingt tot nadenken dan deal je niet met de dingen die belangrijk zijn en in je onderbewuste neem je dit toch altijd mee. Sjonge jonge wat heb ik me alleen gevoelt. En eerlijk waar, het enigste wat er te doen valt, is mediteren. De enigste manier voor mij, om de tijd wat vlugger te laten gaan en niet de minuten te tellen... Daarbij had ik ook honger... na de lunch geen eten meer, en na 12 uur 's middags geen eten meer. Alleen kruidenthee tegen de honger......


Zoelie is dus een meditatie goeroe geworden.....?? uhhh niet bepaalt. Om eerlijk te zijn lukt het maar met een paar momenten eventjes.

Maar oefening baart kunst heb ik ooit gehoord. Misschien moet ik ooit nog terug om de cursus 21 dagen te doen!!!??? NEVER NOOIT NIET!!

Misschien klinkt het wat negatief, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Het was gewoon heel erg zwaar. Maar het is wel iets wat ik niet had willen missen, het heeft op een bepaalde manier zeker wel wat gebracht. Ook denk ik dat ik het, mocht ik ooit in de toekomst veel stress hebben, ik het zeker kan gebruiken! Ik wil ook proberen om toch regelmatig te oefenen met mediteren :) Niet verkeerd om af en toe een moment in te bouwen waarin je jezelf dwingt om even je gedachten stop te zetten.


Haha......... Ik zeg op naar het duiken in Koh Tao!


Over 2 uurtjes vertrek ik naar Bangkok (alweer ja), daar kom ik morgenvroeg aan. Dan moe tik een dag zien door te komen en vertrek ik 's avonds met de bus en uiteindelijk boot naar Koh Tao en ben uiteindelijk de volgende ochtend een keer daar. Dan ga ik relaxen en een duikcursus doen. Verder helemaal niets meer en genieten totdat ik (weer) naar bangkok moet, ditmaal om mijn vlucht te halen de 28ste. Goh de tijd vliegt............................

Nog een kleine 2 weekjes en dan ben ik er weer!! MOet eerlijk zeggen dat na mijn meditatie cursus ik wel beseft heb dat ik iedereen mis! NOrmaal gesproken ben ik de hele tijd in de weer met van allerlei leuke dingen en als je dan effe 7 dagen niks te doen hebt dan is dat toh wel confronterend..................


Kus



  • 15 Maart 2011 - 09:31

    Manja:

    Alaaf vur de hippie inside you!!!!
    Ik dacht serieus: die gaat uit verveling rondjes rennen in de tuin.. Heb je niet per ongeluk een bestseller geschreven toen je daar was? of mocht je ook niet schrijven?
    In ieder geval Proficiat!! Ben trots op je!
    Tamara had trouwens bijna hetzelfde verhaal:) Het moment van praten schijnt ook een hele happening te zijn heb ik gehoord..
    Nou ga maar lekker duiken, geniet ervan en kom dan maar heel snel naar huis want ik mis jou ook!!!!
    De toko heeft genoeg thaise curry, dus dan kunnen we gaan koken en bij kletsen!
    dikke kus!!!!!!

  • 15 Maart 2011 - 09:33

    Zoelie:

    nope ook geen schrijven... maar moet zeggen ook de eerste koffie was een openbaring!!!!! X

  • 15 Maart 2011 - 10:03

    Rosanne:

    RESPECT!!!
    En geniet van het duiken

    x Rosanne

  • 15 Maart 2011 - 10:11

    Jolien:

    He lieve Zoelie,
    ik krijg bijna medelijden met je na het lezen van het verhaal. Moehaha, je hebt jezelf wel even flink tuk gehad. Kan me voorstellen dat je je hoofd niet makkelijk leeg krijgt met al deze ervaringen en het gemis van je familie en vrienden. Wel tof dat je het gedaan hebt! Klasse! Wij hebben nog aan je gedacht met de carnaval, heb nog een tijd met je mams staat te kletsen!

    Geniet van het duiken (das zo gaaf!!) en je laatste daagjes daar, tot heel snel weer!!!

    xxx Jolien

  • 15 Maart 2011 - 17:26

    Lissy:

    Interessant om te lezen Sanne! Geniet nog maar lekker van je twee laatste weekjes! En dan kun je als je terug bent gaan kijken naar een ticket naar SF ;)

  • 15 Maart 2011 - 19:28

    Lenny:

    Hee Zoelie,
    Oehh nu duurt 't echt niet meer lang voordat je weer terug bent! Geniet er nog van.. zeker van 't duiken, wat das zeer zeker schon!!
    Tot snellie weer!
    xx

  • 15 Maart 2011 - 19:31

    Angèla:

    Wat een zware opgave en dat nog wel tijdens je vakantie... Maar ik ben trots op je. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vroegtijdig stoppen en al helemaal als je geen enkel momentje van "echt" mediteren kunt vinden. Je hebt er wel een beetje van geleerd, want je weet nu ook dat je iedereen hier kunt missen :-) Meis, veel plezier met duiken en chillen!! xx Anjzke

  • 15 Maart 2011 - 20:14

    Ankatanka:

    en toch hedde ut mar efkes moi geflikt. Ge mot ut aardig goed met owzelf kunnen viende om die 8 dagen zo dur te kommen, knap huur!

  • 15 Maart 2011 - 22:28

    Hans/Ruud:

    Yo Donna!!

    Kei goed dat je door hebt gezet met de cursus, lijkt me verrekte lastig ook om 7 dagen niet te mogen praten. Nu weer kms vreten richting Koh Tao! Lekker duiken en relaxen! en dan.... heel fijn dat je weer hier bent!

    Geniet er nog van X

    Hans/Ruud

  • 16 Maart 2011 - 11:45

    Zoelie:

    Knap huur, nie proate!
    Ik viend dat al moeilijk als ik allien thuus bin, dan begin ik mar tegen Lennon te proate haha!
    Tot snel, kuske...

  • 16 Maart 2011 - 18:01

    Sarah:

    Potverdikkie goed gedaan meis! Ik zie trots op ow. Misschien kunnen we als je terug bent een cursus meditatie krijgen. Of leuk voor een weekendje weg met MUT; niet praten met elkaar haha.
    Geniet van je laatste dagen en tot snel!
    x

  • 18 Maart 2011 - 10:41

    Piet En Hennie Dingh:

    Hallo Sanna het eind in zicht, wat vliegt de tijd.
    Gelukkig wordt het hier ook al warmer.
    Als je terug komt is het niet meer zo koud.
    Wij hebben genoten van de verhalen,wel knap dat je dit allemaal doet.Geniet van de laatsteweken en tot ziens.
    Piet en Hennie Dinghs

  • 19 Maart 2011 - 08:24

    Mendy:

    Goed bezig Zoelie! Vooral dat je hebt volgehouden. En nu lekker chillen de laatste twee weken. Enjoy en tot bijna!!!
    Dikke kus

  • 21 Maart 2011 - 18:16

    Ties:

    Zoelie, klinkt als een behoorlijke Remi. Nondeknetter, well done meid. Ik doe het je niet na (eerlijk: wil het je niet nadoen). Mocht je wel schijten? Das anders toch ook een mooi momentje van bezinning. Ik houd het mooi daar bij.
    Nog iefkes en dan mag je inderdaad even een cursusje mediteren in MUTstijl aanbieden...ben benieuwd!
    Geniet nog van je laatste weekje!!
    xx

  • 25 Maart 2011 - 05:38

    Rocky:

    Wat een verhaal zeg! Kan me helemaal voorstellen dat je niet meer weet wat je moet doen en ineens al die feestjes/weekendjes weg met MUT mist ;-).
    Vind het erg knap van je dat je het hebt volgehouden! Of zat je aan een ketting?
    Fijn als je weer terug bent Zoelie!

    Tot snel xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

AVONTUUR!!!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 59686

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 02 November 2012

China

11 Oktober 2010 - 28 Maart 2011

Moslima in de dop?!

10 Mei 2010 - 09 Juni 2010

3x is scheepsrecht!

01 November 2009 - 15 December 2009

Back to India....

15 Oktober 2008 - 16 Januari 2009

Vakantie Nepal / India

26 Januari 2004 - 17 Juli 2004

Stage in South Africa

Landen bezocht: